Een ander specialisme binnen de foodfotografie is reclamefotografie. Bij reclamefotografie wordt er vanuit een concept gewerkt en staat het product (veelal) of dienst centraal in de foto. Een goede reclamefoto of -video valt of staat met een concreet en goed concept. We zijn vaak al betrokken bij de conceptontwikkeling, om zo op creatief-fotografisch gebied al mee te kunnen denken. Het concept is namelijk essentieel voor het eindresultaat op beeld. Het object of dienst, waar de reclame om draait, wordt vaak helemaal gestyled. Denk hierbij aan een stylist, visagist, modellen, locatie, props, etc. Dit kan foto, maar ook film zijn. De advertorial is dan in sfeer geplaatst, maar er zijn meerdere mogelijkheden binnen reclamefotografie.
Packshots is een fotografiegenre binnen reclamefotografie waarbij het product heel scherp gefotografeerd wordt tegen een witte achtergrond (soms vrijstaand). Het doel is om het product met verpakking zo helder mogelijk in beeld te hebben, zodat men goed kan zien hoe een product eruit ziet (wat voor kleur het heeft, wat het materiaal is, welke vorm het heeft, etc). Anders dan bij productfotografie draait het bij packshotfotografie om het product en niets anders. Bij productfotografie gebeurt net iets meer; het product krijgt hierbij iets extra’s mee.
De achtergrond is bij productfotografie meestal niet effen, maar vormt een versterkend element. Het is wel heel clean, zoals je bij reclamefotografie bijvoorbeeld veel ziet. Binnen dat genre wordt productfotografie dan ook veel gebruikt. Ook heeft het product zelf altijd iets extra’s waardoor de kerneigenschappen van het product uitvergroot worden. Hierbij kan het gaan om druppeltjes op een glas bier, een splash bij een blikje drinken, of om een weerspiegeling van het product.
Een ogenschijnlijk simpele, maar toch heel specifieke tak van sport is packagingfotografie. Dit betreft de fotografie van producten die op verpakkingen worden weergegeven. Vaak gaat het om foto’s van het product in verschillende settings. Belangrijk uitgangspunt bij packagingfotografie is dat de foto’s op de verpakking de kernwaarden van het product optimaal moeten presenteren in het winkelschap. Ook dit kan weer onderdeel zijn van reclamefotografie.
Bij packagingfotografie worden meerdere foto’s van eenzelfde product gemaakt in verschillende situaties. Dit om op de verpakking aan te geven om welk product het gaat en welke bijzonderheden bij het product horen. De exacte invulling van deze fotografie is voor elk product weer anders. Vaak zijn foodstyling en fotostyling hierbij nodig, maar niet altijd.
Anders dan bij reguliere fotografie, dient bij packagingfotografie rekening gehouden te worden met de vorm van de verpakking, en dus op welke zijde of zijden het product weergegeven zal worden. We werken hier dus niet alleen maar twee- maar ook driedimensionaal. Reclamefotografie kan dus uit verschillende genres bestaan, het concept of het doel is hierin leidend.