Van moodboard tot magazine: hoe gaat dat precies?

Als je nog nooit met ons hebt gewerkt, heb je natuurlijk geen idee hoe wij projecten aanvliegen. Om je hier een goed gevoel bij te geven nemen we je graag mee in onze werkwijze. Wel zo relaxed als je precies weet waar je aan toe bent 😉 We zullen je onze werkwijze uitleggen aan de hand van een praktijkvoorbeeld: het super gave magazine voor Albert Heijn.

  1. De aanvraag komt binnen
    Soms weet een klant precies wat hij wil, maar soms weten hij nog niet exact waar hij naar op zoek is. In dit laatste geval is wel vaak duidelijk welke richting het op zou moeten gaan, maar de invulling is nog onduidelijk. Wij denken dan op creatieve wijze mee in het proces. Wat zijn mooie invalshoeken om een gaaf eindresultaat neer te zetten? Ook bespreken we hier direct wat onze verwachtingen zijn en hoe de samenwerking het beste verloopt. Het is voor ons ook van belang om al in dit stadium te weten waar de afbeeldingen precies voor worden gebruikt. Is het voor print, online, social media, in-store of bijvoorbeeld voor een Abri? Het is belangrijk om daar tijdens het fotograferen al rekening mee te houden. Kortom: in deze eerste fase luisteren we goed naar de wensen van de klant & geven we een duidelijk en onderscheidend advies als dat nodig is.

    In de praktijk:

    Door Albert Heijn werden we gevraagd om de stap voor stap fotografie te verzorgen voor de Allerhande. En dit keer was het extra leuk om te doen want het ging om een Allerhande speciaal gericht op kids! Je kunt immers niet vroeg genoeg beginnen met gezond eten en leren koken! In deze editie lag de nadruk op toegankelijkheid voor kinderen en een duidelijke uitleg van de recepten. Een kind kan de was doen en ook het avondeten verzorgen 😉



  2. Briefing
    Op basis van het eerste gesprek maken we een gezamenlijke briefing, of als de klant exact weet wat hij wil, ontvangen wij een kant-en-klare briefing. Deze spreken we dan even goed door, zodat we zeker weten dat de neuzen (en de camera’s) dezelfde kant op staan. In zo’n briefing staan alle belangrijke details die nodig zijn om tot een knettergoed resultaat te komen. Denk dan aan eventuele styling, foodstyling en fotografie invalshoeken.

    In de praktijk:

    Voor de Allerhande Kids krijgen wij van het mediabureau al een briefing, die uiteraard goedgekeurd is door de klant. Heel fijn om van te voren de sfeer en richting te hebben bepaald en verfijnd!


       

  3. Shotlist
    Om de shoot effectief te laten verlopen, maken wij een lijst van alle shots die nodig zijn om dat gave resultaat te behalen. Want het zal je toch gebeuren dat je na een fotodag erachter komt dat er een belangrijk shot is vergeten.

    In de praktijk:

    Voor Allerhande was het erg belangrijk dat alle stappen van het recept duidelijk in beeld werden gebracht. Wij hebben dus per gerecht een lijst gemaakt met stappen (shots) die gefotografeerd moesten worden. Ook voor de klant is dit een fijne manier van werken, want zo kun je precies zien of alle gewenste beelden wel zijn opgenomen.


        
    Backstage, onze jongens in actie!


  4. Shoot
    Ready…steady….shoot! Wij bouwen de complete set op. Vaak doen we dit in onze eigen full-service fotostudio in Amsterdam, maar uiteraard kunnen we ook op locatie komen! We richten alles precies in en de focus ligt daarbij natuurlijk op het juiste ‘gevoel van licht'. Samen met eventueel een stylist en foodstylist geeft één van onze fotografen invulling aan de vorm van de opdracht. De klant kan op afstand meekijken via digitale media. Uiteraard kan dat ook op locatie, maar soms (en ook in Corona-tijd) is het ideaal dat het ook op afstand kan.

    In de praktijk:

    De shoot voor Allerhande was natuurlijk extra leuk omdat het om kinderfotografie ging. In dit geval kwam de klant zelf met modellen, maar ook hierin kunnen wij assisteren. We hebben elk gerecht van a tot z met verschillende kindjes doorgenomen en ze op hun gemak gesteld. Het moet natuurlijk voor iedereen een leuke dag zijn! Vervolgens hebben we door de juiste belichting, de juiste styling en foodstyling en de juiste invalshoeken toffe beelden geschoten die het recept heel toegankelijk maken voor een kind. Daarna hebben we de beelden bewerkt voor het ultieme resultaat.


       

  5. Eindresultaat
    Yes….het moment is daar! Wij leveren de beelden aan & de klant verwerkt het tot het eindproduct.

    In de praktijk:

    Voor dit specifieke project heeft AH alle content (zowel tekst als fotografie) verzameld en laten bundelen tot een mooie kinder editie van de Allerhande! Een vrolijk magazine, volledig in lijn met de wensen van de klant en met de kwaliteit van Duivelseiland.


       

 

 

 

Â